آموزش تعمیرات مانیتور

برای نمایش هر اطلاعاتی نیاز به ابزاری است که بتوان با استفاده از آن اطلاعات به خوبی نمایش داده شود. این ابزار می تواند سخت افزاری باشد یا نرم افزاری. اما در کل ما بعد از به دست آوردن اطلاعات برای دیدن نیتجه در بیشتر مواقع نیازمند یک نمایشگر هستیم تا برای ما آخرین وضعیت را نمایش دهد. مانیتورها از جمله دستگاه هایی هستند که خروجی را به ما نمایش می دهند و اگر بهتر بخواهیم بگوییم یکی از لوازم خروجی دهنده هستند. ما مانیتورها را می توانیم در هرجایی با اندازه و شکل های مختلف ببینیم. از ساعت های دیجیتالی گرفته تا صفحه نمایش های بزرگ و صنعتی همه شامل مانیتور می شود چرا که معنای لغوی مانیتور هم نمایشگر است.

مانیتورها را ما بیشتر برای سیستم های کامپیوتری می شناسیم و بخش مهم مجموعه رایانه را تشکیل می دهد. همانطور که گفته شد مانیتورها شامل ساعت های مچی، صفحه نمایش دیجیتالی ترازوها، تابلوهای اعلانات، مانیتورهای صنعتی و پزشکی می شود. مانیتورهای اولیه شبیه به تلویزیون های اولیه بودند یعنی از تکنولوژی CRT استفاده می کردند و دارای صفحه نمایش منحنی بودند که مسلمأ کار طولانی مدت باعث آسیب به چشم و خستگی می شد. این مانیتورها سنگین بودند و فضای زیادی را اشغال می کردند. اولین تغییری که در مورد مانیتورها می توان گفت انجام شد و مفید بود تبدیل صفحه نمایش انحنا دار به فلت یا تخت بود که باعث شد از نظر سلامتی بینایی به کاربر کمک کند. مشکل بعدی که باید برطرف می شد اندازه و وزن آن بود که با پیشرفت تکنولوژی، فن آوری کریستال مایع پا به عرصه گذاشت و صفحه نمایش های LCD و بعد از آن LED و پلاسما و … تولید شد که نه تنها از نظر وزنی سبک بودند بلکه باریک بودند و فضای کمتری را اشغال می کردند و از طرفی کیفیت تصویر و وضوح آن بسیار بالا بوده و به همین خاطر طرفداران بسیاری را به سوی خود جلب کرد به طوری که دیگر مانیتورهای CRT تولید نمی شوند.

مانیتورها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند چرا که فرض کنید در بانک یا سازمان بزرگی مانیتور به مشکل بر بخورد و تصویر مناسبی ندهد و بسیاری موارد دیگر کار شخص مختل شده و اگر وابسته به شخص باشند کار بقیه سیستمم ختل می شود. یا اگر در کارخانه ای باشیم که در یکی از خط های تولید مانیتور نمایش دهنده وضعیت و کنترل ابزار از کار بیفتند آن خط تولید از کار می ایستد و ضررهای جبران ناپذیری به ازای هر دقیقه خواهد داشت. بسیاری از پروژه های سینمایی و یا موسیقی و یا بزی سازی هم نیازمند داشتن یک مانیتور خوب هستند تا به بهترین نحو خروجی را داشته باشند. 

کریستال مایع:

برای نخستین بار در سال ۱۸۸۸ میلادی، گیاه شناس اتریشی، فردریش راینیتزر، رفتار عجیب یک ماده آلی به نام بنزوات کلستریل که از نوعی گیاه به دست آمده بود را هنگام ذوب مشاهده کرد. وی با کمال شگفتی متوجه شد که آن ماده نه یک نقطه ذوب بلکه دو نقطه ذوب متفاوت دارد. راینیتزر کشف خود را نزد فیزیکدان نامدار «اوتو لمان» مطرح نمود، که وی نیز تحقیقات را ادامه داد و در نهایت نام این پدیده را «حالت کریستال مایع» گذاشت. بنابراین امروزه ماده علاوه بر سه حالت جامد، مایع و گاز دو حالت دیگر نیز دارد. جامدات شکل خاصی دارند یعنی مولکول های آن ها موقعیت خاصی نسبت به یکدیگر داشته و نمی توانند آزادانه به هر سو حرکت کنند ولی مولکول های مایعات چنین قیدی نسبت به هم ندارند و در کل حجم آن در حرکت اند. کریستال های مایع موادی هستند که ظاهر مایع دارند اما مولکول های آن ها آرایش خاصی نسبت به یکدیگر دارند، درست مانند جامدات که در شکل هم به راحتی دیده می شوند. به همین دلیل کریستال مایع خصوصیاتی شبیه به مایع و جامد داشته و به همین دلیل با چنین اسم متناقضی خوانده می شود.

ماده ی کریستال مایع، جز اصلی تشکیل دهنده ی LCD ها بوده که نوعا بین دو بستر شیشه ای نازک قرار می گیرد. و از طرح های شیشه ای، در بر گیرنده ی الکترودهای شفاف نازکی می باشند که به شکل خازن عمل نموده و ماده ی کریستال مایع به عنوان لایه ی دی الکتریک میان آن ها عمل می کند. الکترودهای مذکور شکل خازن ها را که بخش های فعال LCD هستند، معین می نمایند. کریستال های مایع، به صورت مولکول های میله مانندی که دارای دو خاصیت شکست نوری و الکتریکی هستند، تشخیص داده می شوند. این ویژگی، ناشی از تفاوت در مشخصه شکست می باشد که مشخصه اخیر نیز مبتنی است بر این که آیا نور به صورت عمود یا موازی با محور بلند مولکول های کریستال مایع عمل می کند. این خاصیت نیز، انکسار مضاعف نام دارد. خاصیت شکست الکتریکی، عبارت از تفاوت در ثابت دی الکتریک بوده که آن نیز مبتنی است بر این که آیا محور بلند مولکول های کریستال مایع، به طور موازی یا عمود با میدان الکتریکی قرار می گیرند.

خرابی های مانیتور را می توان به این صورت عنوان کرد که قابل تعمیر و غیر قابل تعمیر هستند. اگر مشکلات مربوط به پنل صفحه نمایش باشد به عنوان مثال شکسته شده باشد و یا دارای خطوط پرچمی باشد و یا خطوط سیاه روی آن نمایش داده شود مسلمأ این پنل باید تعویض شود اما ممکن است ایراد از برد TFT آن نیز باشد ولی به صورت کلی باید تعویض شود. خراب شدن دکمه ها، عدم نمایش تصویر و … از جمله مواردی است که می توان نام برد. 

همانطور که گفته شد مانیتورها از جمله دستگاه های پر کاربرد هستند و در صورت بروز مشکل صاحبان در صدد رفع آن بر میآیند و کسی در این زمنیه متخصص باشد می تواند به راحتی عیب ها تشخیص دهد و رفع کند. از این رو با توجه به شرایط کنونی که بیشتر تمایل به تعمیر وجود دارد تا تعویض بنابراین هر شخصی که دارای تبحر باشد در این زمینه می توان گفت برد کرده است و شغلی با درآمد خوب دارد.

انستیتو انفورماتیک آموزش تعمیرات مجتمع فنی ملی پایتخت برای آن دسته عزیزانی که تمایل به یادگیری آموزش تعمیرات مانیتور دارند اقدام به برگزاری دوره های آموزش تعمیرات انواع مانیتور کرده است تا این عزیزان بتوانند در یک محیط حرفه ای و عملی در مرکز مجتمع فنی ملی پایتخت به عنوان یکی از قویترین مراکز آموزش تعمیرات و تعمیرات لوازم الکترونیکی و دیجیتالی در سطح کشور آموزش ببینند.

برخی از سرفصل هایی که در این دوره آموزش داده می شود:

  • آشنایی و آموزش مقدماتی الکترونیک
  • آشنایی با انواع بردها
  • نحوه برد خوانی
  • آشنایی با انواع مانیتورها
  • آشنایی و آموزش نحوه عیب یابی 
  • آموزش رفع عیب 
  • و …

در صورت تمایل به شرکت در این دوره ها می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید تا توسط مشاورین این مرکز راهنمایی های لازمه را در اختیار شما قرار بدهند.

تلفن تماس: ۰۲۱۶۶۹۳۵۹۲۱ —————-۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹

آدرس» تهران-میدان انقلاب بسمت میدان آزادی-بعد از جمالزاده-خ والعصر-کوچه درفش شرقی-پلاک۱