آموزش تعمیرات لوازم خانگی

شاید بتوان گفت یکی از بهترین اثرات همگانی علم و تکنولوژی را می توانیم در لوازم آشپزخانه و خانه خود جست و جو کنیم. امروزه روز لوازم الکترونیکی و دیجیتالی بیشماری را در اطراف خود می بینیم که با استفاده از آن ها می توان به کارهای روزمره خود سرعت ببخشیم و با دقت بالاتری انجام دهیم. برای مثال لوازم آشپزخانه و لوازمی که برای مصارف خانگی از آن ها استفاده می کنیم، مانند ماشین لباس شویی، اتو، مایکروفر، و بسیاری لوازم برقی دیگر همگی این امکان را برای ما فراهم آورده اند که با برنامه خاصی که به آن ها می دهیم بتوانیم کارها را مدیریت کنیم و با دقت و سرعت بیشتری پیش ببریم.

لوازم خانگی را می توان به چند گروه عمده تقسیم بندی کرد. برای مثال لوازم مخصوص خوراک پزی، لوازم مخصوص شست و شو، لوازم مخصوص بهداشت و … . در مورد لوازم مربوط به خوراک و غذا سازی می توان به اجاق گازها، مایکروویو، تستر، انواع عذاسازها، پلوپز، قهوه سازها و چای سازها و … اشاره کرد. ماشین لباس شویی، ماشین ظرف شویی، بخار شوی ها از جمله دسته های دیگر هستند. انواع یخچال و فریز، کولرها و … لوازم سرمایشی و بهدشتی هستند که می توانیم از آن ها استفاده کنیم.

اگر بخواهیم در مورد تک تک و تمامی لوازم و دستگاه هایی که در خانه مورد استفاده واقع می شوند صحبت کنیم بسیار هستند. در اینجا به مهمترین آن ها و عمومی ترین آن ها بسنده می کنیم و توضیح مختصری در مورد آن ها خواهیم داد.

یخچال: یخپال از جمله لوازمی است که می توان گفت نیاز هر خانه ای است و در هر خانه ای می توان یخچال را دید که در مدل ها و طرح ها با تکنولوژی های متفاوت هستند. یخچال های قدیمی مانند یخچال های امروزی نبودند و فقط صرفأ اساس کار آن ها سرد کردن و خنک نگه داشتن مواد در دمای مناسب بود تا از فاسد شدن آن ها جلوگیری شود. هر چند عمده کار یخچال همین است ولی یخچال های امروزی دارای قابلیت تنظیم دما به صورت دیجیتالی هستند و بعضأ می توان تنظیمات دیگری را نیز برای آن ها انجام داد. اولین یخچال مصنوعی ثبت شده در ۱۷۴۸ میلادی توسط ویلیام کولین ساخته شد که در دانشگاه گلاسگو رونمایی شد. اولیور ایوانس، مخترع آمریکایی، که به عنوان پدر یخچال شناخته می‌شود، مخترع یخچال بخار فشرده‌است، با این وجود او دستگاهی که بتواند فرایند مربوطه را طی کند نساخت. در سال ۱۸۳۴ میلادی، ژاکوب پرکینز با تغییر در طرح اولیهٔ ایوانس توانست اولین یخچال جهان را بسازد.

هر یخچال به صورت کلی دارای چند قطعه است که هریک از این قطعات از اجزاء لاینفک وسایل سرماساز هستند که در صورت نبود هریک از این اجزاء فرایند سرماسازی امکانپذیر نیست. این اجزا عبارتند از: ترموستات، اواپراتور، کندانسور، کمپرسور.

ماشین لباس شویی: ماشین لباس شویی را هم می توان یکی از خدمات علم و صنعت به جامعه دانست که با استفاده از آن می توانیم با سرعت بیشتری حجم زیادی از لباس ها را در کمترین زمان و به صورت مناسب بشوییم تا هم در زمان صرفه جویی شود هم در مصرف آب. ماشین لباس شویی های امروزی اتوماتیک هستند و با زدن چند دکمه می توانیم برنامه ای به آن داد تا کار خود را شروع کند و بعد از اتمام کار با اعلان یک پیام ما را از اتمام کار مطلع می کند. نخستین موردی که از آن به عنوان ماشین لباسشویی یاد می‌شود، همان هدیه «ویلیام بک اتسون» به همسرش بود که در سال ۱۸۷۴ ساخته شد. البته این دستگاه فقط یک دیگ بزرگ بود که در آن یک تکه چوب با شش میخ چوبی قرار داشت و با یک دسته لباس‌ها روی میخ‌ها کشیده می شد تا تمیز شود.

جاروبرقی: جاروبرقی را هم می توان از جمله لوازمی دانست که به تمیز کردن محیط سرعت بخشید و در کمترین زمان می توان فضای بیشتری را تمیز کرد. برخی از جاروبرقی ها صرفأ به تمیز کردن کردن فرش و … بسنده نکرده اند با سیستم خاصی که برای آن ها طراح شده بخار شوی هم هستند. اولین جاروی مکنده در سال ۱۸۶۱ میلادی ساخته شد. این جارو از برس‌های چرخان که نیروی محرک برای چرخش برس ها از حرکت غلطک‌های روی زمین تأمین می‌شد و جریان پیوسته‌ای از هوا همراه با مکش توسط حرکت دادن یک دیافراگم آکاردئونی که از یک سمت ایجاد مکندگی می‌کرد بوجود می‌آمد، تشکیل شده بود.

مایکروویو: فرها یا مایکروویو یا مایکروفرها از جمله لوازمی هستند که می توان گفت در زمینه پخت و پز و آماده سازی مواد سرعت بیشتری به کار می دهد. اجاق مایکروویو یک دستگاه آشپزی و گرم کردن غذا می باشد که با قرار دادن غذا در معرض تابش الکترومغناطیسی در محدوده فرکانس مایکروویو غذا را گرم می کند. دستگاه مایکروویو باعث حرکت مولکول های قطبی در مواد غذایی و تولید انرژی حرارتی در فرآیند شناخته شده به نام دی الکتریک گرم می شوند. اجاق های مایکروویو به سرعت و به طور یکنواخت غذا را گرم می کنند زیرا باعث تحریک مولکول های آب موجود در غذا به طور منظم می شوند. غذا در تمام سطوح (به غیر از اشیاء ناهمگن و متراکم) نسبت به سایر روش های پخت و پز بیشتر گرم می شود.

از موارد دیگر می توان به انواع غذاسازها، آبمیوه گیری، چرخ گوشت، و بسیاری لوازم دیگر نام برد. مسلمأ افراد در صورت خراب شدن این قبیل لوازم رو به تعمیر کردن آن ها می آوردند. بنابراین در چنین شرایطی به دنبال متخصص متبحر می گردند تا بتواند به درستی مشکل را تشخیص دهد. کسانی که در زمینه تعمیرات لوازم خانگی فعال هستند را می توان گفت دارای حرفه ای هستند که از نظر درآمدی خوب و در سطح بالایی است. از این رو در صورتی که افرادی تمایل به کسب مهارت در این زمینه داشته باشند، مجتمع فنی ملی پایتخت اقدام به برگزاری دوره های آموزش تعمیرات لوازم خانگی کرده است تا علاقمندان بتوانند در محیطی کاملا حرفه ای آموزش ببینند تا به راحتی وارد محیط کار شوند.

برخی از سرفصل های این دوره آموزشی:

  • آموزش مقدماتی الکترونیک
  • آشنایی با ساختار انواع لوازم برقی و دیجیتالی
  • آشنایی با انواع برد و مدارها
  • آشنایی و آموزش عیب یابی
  • آموزش و آشنایی با انواع روش های رفع عیب
  • آشنایی با تجهیزات
  • و ….

در صورت تمایل به حضور در کلاس های آموزش تعمیرات می توانید با واحد آموزش تعمیرات مجتمع فنی ملی پایتخت تماس حاصل فرمایید یا مراجعه حضوری داشته باشید. 

تلفن تماس: ۰۲۱۶۶۹۳۵۹۲۱ —————-۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹

آدرس» تهران-میدان انقلاب بسمت میدان آزادی-بعد از جمالزاده-خ والعصر-کوچه درفش شرقی-پلاک۱